דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קמאלה האריס: "הסוס השחור" של ביידן במרוצו לנשיאות. 

מאת    [ 30/08/2020 ]

מילים במאמר: 644   [ נצפה 1492 פעמים ]

 

 

קמאלה האריס: "הסוס השחור" במרוץ לנשיאות של ביידן

ג'ו ביידן, מועמד המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית, בחר בקמאלה האריס לסגניתו. בכך הזריק תנופה וחיוניות למסע הבחירות שלו, בתקווה שאלה יסייעו לניצחונו בבחירות נובמבר 2020.

 

מיהי קמאלה האריס?

האריס סנטורית זה ארבע שנים, ורגליה נטועות עמוק באליטה הפוליטית והעסקית במדינת קליפורניה. קודם להשתלבותה בפוליטיקה הייתה האריס תובעת במערכת המשפט בקליפורניה. האריס בת 56 וללא ילדים, ונשואה זה כמה שנים לעורך דין יהודי, דאג אמהוף; עבורו אלה נישואים שניים.

האריס נולדה לאם הודית טמילית ולאב שחור מג'מייקה, ואלה נפרדו כאשר הייתה ילדה. האב הפך לפרופ' לכלכלה באוניברסיטת סטנפורד, והאם – לחוקרת סרטן, עובדה שהמריצה אותה לטפח קריירה משלה.

בחירתה של האריס למועמדת הדמוקרטית לסגנית הנשיא הפכה אותה לאישה השחורה והאסיאתית הראשונה, ולאישה השלישית בלבד בתולדות ארצות הברית, הממלאת תפקיד זה. קדמו לה שרה פיילין, מועמדת  הרפובליקנים לסגנית הנשיא בשנת 2008, לצידו של המועמד לנשיאות ג'ון מקיין (תפקיד בו התעמתה האריס בתקשורת מול מועמד הדמוקרטים לסגנות הנשיאות דאז, ביידן), וג'ראלדין פררו, מועמדת הדמוקרטים לסגנית הנשיא בשנת 1984, לצידו של המועמד לנשיאות וולטר מונדייל.

מדוע, אם כן, בחר ביידן בהאריס לסגניתו?

לשאלה זו תשובה בעלת כמה חלקים שתמציתם: אידיאולוגיה, פוליטיקת זהויות, גיל, מוצא גיאוגרפי ותכונותיה האישיות של האריס.

אידיאולוגיה.  המפלגה הדמוקרטית עוברת זה כמה שנים תזוזה שמאלה, שעיקרה מתן דגש לשאלת ריכוז הכוח הכלכלי והפוליטי בידי מעטים בארצות הברית והצעת פתרונות לכך, למשל,בדמות הגברת הרגולציה על התאגידים הגדולים והמיסוי על האלפיון העליון. אישים פוליטיים במפלגה כברני סנדרס ואליזבת וורן מזוהים עם קו זה, אך המפלגה כולה העדיפה את ביידן כמנהיג שלה וכמוביל של קו מרכזי מתון. זאת, מחשש שאימוץ הקו השמאלי ירחיק ממנה מצביעי מרכז וימין ויבטיח את המשך שלטונו של טראמפ לארבע שנים נוספות. האריס מזוהה עם קו מרכזי זה, ובזכות כך נבחרה לסגניתו של ביידן. אגב, אם ינצח ביידן בבחירות לנשיאות, אין לשלול את האפשרות שהוא יעניק לבכירי האגף השמאלי במפלגה תפקידים בכירים בממשל, כדי לאחד מאחוריו את המפלגה כולה.

פוליטיקת זהויות.  לפוליטיקה זו חשיבות גוברת בציבור האמריקני, והיא התחזקה עוד עקב פרשת מותו לא מכבר של השחור פלויד. עוד מתחילת המרוץ לנשיאות הבהיר ביידן כי יבחר אישה לסגניתו, ועם הזמן גבר הלחץ המפלגתי עליו למנות אישה שחורה, משום תמיכתן המסיבית של הנשים השחורות בדמוקרטים. בכך רצה ביידן להבטיח, כי מנהיגותו תזוהה עם תמיכה במיעוטים – נשים, שחורים, ותחזק את הצבעתם עבורו. האריס עונה על הגדרת זהויות זו.

גיל.  ביידן כנשיא יחל את כהונתו בגיל 78, וספק אם ירוץ לכהונה שנייה בעוד ארבע שנים. החוקה האמריקנית מציבה את סגן הנשיא כמי שמחליף את הנשיא אם זה אינו מסוגל למלא את תפקידו או שאינו ראוי לו, ועל כן האריס נתפסת במפלגה הדמוקרטית ובציבור האמריקני כמי שתוכל להחליף את ביידן אם יעלה הצורך בכך.

אישיות.  האריס מיצבה את עצמה בציבור האמריקני כדוברת רהוטה, תקיפה, חריפת לשון ובעלת ביטחון עצמי רב, והיא נתפסת על ידי המנהיגות הדמוקרטית כמי שתוכל לסגנון המתלהם והתוקפני של טראמפ המכוון נגד הדמוקרטים. כמי שעשתה את רוב הקריירה הציבורית שלה כתובעת, הציבור האמריקני רואה בה מי שדוגלת בחוק ובסדר, ובכך היא יכולה להזים ביקורת אפשרית של טראמפ על המפלגה הדמוקרטית, ככזו המעודדת אנרכיה ופגיעה בחוק ובסדר של הציבור.

ואחרון חביב – ביידן בא ממזרח ארצות הברית, ואילו האריס באה ממערבה, ומשלימה בכך את הייצוג המרבי של מצביעים פוטנציאליים למפלגה הדמוקרטית.

אשר לנקודה הישראלית. האריס ידועה כתומכת בישראל, היא מקיימת קשר רצוף עם הקהילה היהודית בארצות הברית, ומסייעת לה העובדה שהיא נשואה לבעל יהודי. לא מן הנמנע כי הדבר יכול לחזק את הצבעת היהודים למפלגתה.

עדיין, ניצבים כמה סימני שאלה סביב אפקטיביות מועמדותה של האריס לסגנית נשיא ארצות הברית. יתרונו היחסי של טראמפ הרפובליקני הוא התמיכה בו מצד המעמד הבינוני הלבן האמריקני, ושאלה גדולה היא במה יעזור לדמוקרטים דווקא מינויה של האריס השחורה. כמו כן, טראמפ נהנה מתמיכת מצביעים שחלקם מיזוגנים, ומינויה של האריס יכול לחזק את תמיכתם בו. ונקודה אחרונה – האריס חסרה ניסיון ניהולי מעשי, עובדה שיכולה להיות בעוכריה אם תהפוך בנסיבות חירום לנשיאה.

תמיר דובי עורך וכותב ביוגרפיות וסיפורי חיים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב